annelotvanrooij.reismee.nl

Back home!

Hee,

Onvoorstelbaar hoe snel je aan bepaalde dingen gewend raakt in een korte tijd. Ik sta nu weer raar te kijken bij dingen die eerder altijd zo normaal waren. Ik zit in een restaurant te wachten op mijn gratis glas water die altijd klaar stond als je binnen kwam, ik zit raar te kijken naar de kleine euro briefjes na een tijdje dollars en ik kijk weer met een ander beeld naar alle Nederlanders om me heen.

Een verslag van hoe het weer is om thuis te zijn en mijn laatste week Amerika, NYC!

In NYC hebben we echt alles gedaan wat we wouden. We waren bang dat we misschien niet genoeg tijd hadden maar we wisten op gegeven moment zelfs niet meer wat we moesten doen.

De eerste avond zijn we via times square naar Rockefeller center gegaan waar we bovenop het gebouw hebben genoten van een schitterend uitzicht over de verlichte stad.

Dinsdag wouden we eigenlijk gaan fietsen door central park en smiddags nog naar een museum, toen we wakker werden regende het echter. We zijn dus eerst naar het museum of Natural history geweest. Leuk museum, over dieren maar ook volkeren :)

Na die tijd was het wel weer droog maar er waren niet veel mensen te vinden in central park dus wouden we toch woensdag fietsen. We zijn naar Madame Tussauds gegaan, een leuke attractie in NYC! Mushu is helemaal gek op Disney en aangezien er een grote Disney winkel was op times square moesten we daar natuurlijk ook heen!

Daarna zijn we met de metro naar Brooklyn gegaan om terug naar Manhattan te lopen over de Brooklynbridge. Super mooi uitzicht, we hebben nog gezocht naar het slotje van Maikel&Jorieke maar helaas was die niet te zien door reconstructie van de brug.

Daarna wat gegeten en gewacht op de boot om een avond cruise te doen richting het Vrijheidsbeeld.

Het was een leuke boottocht met veel uitleg over de geschiedenis van NYC en hoe de Nederlanders het hebben verprutst.

Terwijl we op het water zaten ging de zon onder dus mooi uitzicht gehad overdag en 's avonds!

Woensdag hebben we dus 's ochtends gefietst door Central Park zodat het niet zo warm was, uiteindelijk waren we daardoor de hele dag moe maarja. Tijdens het fietsen begaf mijn slipper het dus zijn we nog terug gefietst naar het hostel om andere schoenen te halen. Was een leuke ervaring. Toen fietsen terug gebracht en gepicknickt in Central Park.

Na de lunch hebben we het Guggenheim en Metropolitan museum of Art (MET) bezocht, the MET was een mooi museum maar aangezien Mushu en ik allebei niet heel erg van kunst zijn waren we al snel klaar om te gaan. Guggenheim was een super bijzonder en raar museum met allemaal kunst dat een aap zelfs kan maken, maar wel een mooi gebouw.

We gingen weer verder naar nog een mooi gebouw, Grand Central station. Super leuk om in het echt het station te zien die in zoveel films en series voor komt!

Via Grand Central zijn we naar het theater district gegaan om mee te doen met een loterij voor kaartjes voor Wicked (is Mushu ook helemaal gek op). Je moest je naam opschrijven en hoeveel tickets je wou (1 of 2), daarna gingen ze een stuk of 10 namen trekken en dan mocht je de kaartjes voor een stuk goedkoper. Helaas hebben we niet gewonnen maar het was wel leuk om te doen.

'S avonds wisten we al niet meer wat we moesten doen dus uit eten geweest en daarna lekker gechillt op de kamer en uiteindelijk helaas in slaap gevallen voordat Jude in het hostel was..

De volgende morgen dus samen met Jude en Mushu NYC verkennen! We zijn naar het 9/11 memorial museum geweest, super mooi en indrukwekkend museum, ook super veel nieuwe dingen over de aanslag geleerd.

Daarna zijn we verder gegaan naar de Ferry naar het Vrijheidsbeeld en Ellis' island. We konden helaas niet in het Vrijheidsbeeld aangezien de kaarten al weken van te voren waren uitverkocht, maar toch mooi eiland met weer een mooi uitzicht. Ellis' island is een immigratie eiland waar alle immigranten door heen moesten om gekeurd te worden. Het was een mooi museum met veel verhalen over hoe het toen was, alleen overdreven ze de boel nogal, ze deden alsof ze het heel slecht hadden terwijl in Europa in die tijd oorlog was!

'S avonds zijn we naar Chinatown en Little Italy geweest en hebben we nog even over times square gelopen.

Vrijdag was alweer de laatste dag, het laatste op ons lijstje was boven op het empire State building te gaan. We zijn sochtends vrij vroeg vertrokken waardoor de rijen niet zo lang waren. Het was een super mooi uitzicht en ook leuk om nu overdag te zien. Na die tijd ging Mushu al richting het vliegveld om naar huis te gaan dus bleef ik met Jude in de stad. We zijn naar Central Park gegaan om lekker te zitten, te kletsen en wat te eten. We wouden allebei nog wel het MoMA zien, Museum of Modern Art, alleen had Jude geen kaarten om naar binnen te gaan. We zijn dus naar het gebouw gelopen en ik wou even naar binnen om te plassen. Toen we uit de wc kwamen zagen we een mooie tuin dus wouden we daar even heen, vanuit de tuin kon je zo verder het museum in lopen, we waren dus zo binnengekomen zonder te betalen! Dat kwam ons wel mooi uit want we hadden nog wat tijd te doden, dus heb ik nog een wereldberoemd kunst museum kunnen zien :)

Toen was het echt tijd om te vertrekken, m'n tassen gepakt van het hostel en met de metro op naar het vliegveld met een veel te grote en zware hiketas op m'n rug. Nog een aantal keer moeten overstappen omdat de metro niet de kant op ging die ik wou en daarmee begon de terugreis.

Al met al wel aardige goede reis gehad, beetje kunnen slapen en films kunnen kijken. Toen ik aankwam was ik toch echt wel blij dat ik er was en iedereen weer kon zien maar had ook een flinke jetlag. Maar komende tijd wat meer tijd om uit te rusten dus dat gaat wel weer weg.

Wat heb ik een mooie zomer gehad! Zoals ik in het begin al zei ben ik enorm gewend geraakt aan typische Amerikaanse dingen en is het weer even wennen thuis, maar van de andere kant is thuis wel weer snel gewend en toch wel saaier dan daar. Ik denk dat ik deze zomer weer super veel heb geleerd van een andere cultuur, mijn eigen cultuur, van werken met kinderen en werken met mensen waar ik normaal niet zo snel mee zou praten. Maar bovenal heb ik mezelf weer beter leren kennen, en ben ik ook veranderd door deze ervaring. Ik heb weer iets meer zelfvertrouwen en ben wat positiever.

Al met al zal ik zeggen dat er alleen maar pluspunten hebben gezeten aan deze zomer op Tomahawk Ranch girl scout camp Colorado. Ook al waren er soms minder leuke momenten en was het toch echt wel heel hard en soms lastig werk, ik heb er zoveel mooie herinneringen aan over gehouden die ik niet zo snel weer vergeet!

Op naar het nieuwe avontuur, culturele antropologie aan de universiteit Utrecht!

Ik heb net al de sleutel opgehaald van mijn nieuwe kamer, zondag ga ik verhuizen en over anderhalve week begint het echt, ik heb er zin in!

Bedankt allemaal voor het volgen van deze blog :)

Liefs,

Annelot

Reacties

Reacties

Jorieke

Hoi Anne,
Super leuk deze laatste blog te lezen. Fijn dat je terug kijkt op een mooie tijd waarin je veel geleerd hebt over jezelf en anderen :)
Rust maar lekker uit en dan weer fris beginnen aan het volgende avontuur in Utrecht. Succes en vooral veel plezier!
Xx Jorieke

Marinde

Hej Anne,

Heel leuk om te lezen dat je er zo positief op terug kijkt en naast de mooie herinneringen er ook levenslessen uittrekt, heel mooi om te lezen!

Liefs,
Marinde

Opa en Oma v. Rooij

Hoi Annelot We zijn van middag uit Tilburg gekomen en net je 2 blogs gelezen. Zo telezen heb je een hele leuke tijd gehad in Amerika waar je nog jaren lang op terug kijkt. We wensen je een hele goede tijd in Utrecht en veel succes met je studie en tot ziens xx Opa en oma

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!