annelotvanrooij.reismee.nl

Het nieuwe avontuur in Santa Cruz del Quiché

¡Buenas noches!

Het werd maar weer eens tijd voor een volgende blog vanuit mijn nieuwe huis in Santa Cruz del Quiché. Ik heb net even terug gekeken en mijn vorige blog eindigde bij de eerste les samen met Norma. De laatste week lessen met haar heb ik heel veel geleerd, super veel verschillende werkwoordstijden, ik vraag me alleen wel af wanneer ik ze nou daadwerkelijk gebruik. Norma was een hele leuke lerares, enthousiast en vroeg mij veel waardoor ik veel moest praten. Qua activiteiten was er, zoals ik al zei, deze week weer veel te doen. Maandag was er een uitje naar de begraafplaats, hier ben ik niet mee naartoe geweest maar heb in plaats daarvan aan mijn huiswerk gewerkt. Dinsdag was er tijdens onze les een Maya ceremonie, het was namelijk een feestdag; het was het begin van een nieuwe kalender voor de Maya; een nieuw jaar dus. Norma was hier heel enthousiast over dus ben ik hier samen met haar heen gegaan. Veel andere Nederlanders gingen er ook heen met hun docent. Ik heb samen met Allison veel van de ceremonie mee gedaan, er was hier speciaal een man voor gekomen. Er werd heel veel geofferd, zoals allerlei kaarsen met verschillende kleuren, chocola, drank, suiker, granen en andere dingen waarvan ik niet wist wat het waren. De man legde ons wat dingen uit, vooral waarom er naar vier verschillende hoeken werd gekeken en de betekenissen hiervan. Het was een interessante bijeenkomst.
Woensdag hebben we 's middags een documentaire gekeken van de burgeroorlog in Guatemala die 36 jaar heeft geduurd. We hadden hier in Nederland ook al een documentaire over gekeken, deze documentaire ging echter meer over de menselijke kant ervan over hoe iemand was gevlucht. Het was interessant maar ook enigszins moeilijk te volgen. Woensdagavond is er elke week salsa avond in een bar in Xela waar we nog even gebruik van hebben gemaakt op onze laatste woensdag in Xela. Er zou een gratis les zijn, het duurde nogal lang voordat deze les daadwerkelijk begon maar het was een leuke avond. Al moeten we toch wel nog behoorlijk was leren van hoe salsa moet.
Donderdag was er een heel leuk uitstapje naar de Fuentes Georginas; dit zijn natuurlijke warmwaterbronnen door de vulkaan. Het water voelde wat raar aan en was suuuper warm. De baden zaten tussen rotsen in een soort jungle, een hele mooie plek. We zijn er maar eventjes geweest maar dat was precies genoeg.
Vrijdag was alweer de laatste les van mijn tijd op de taalschool, we hebben nog een extra vorm van werkwoorden geoefend; de commando's. Daarnaast zijn we na de pauze scrabble gaan doen om op een leuke manier nog te leren en de les af te sluiten. Vrijdagmiddag heb ik nog met Charlot en Allison in de tuin van de taalschool gezeten waar we überhaupt veel tijd hebben doorgebracht. Hier kon je lekker de tuin zitten, kletsen en je huiswerk doen. Vrijdagavond was onze 'diploma uitreiking', het thema was typisch diner dus er gingen een aantal docenten voor ons koken en wij hoefden alleen wat drinken mee te nemen. Het was een gezellig avond en ik heb ook mijn diploma gekregen. De niveaus die ze iedereen hebben gegeven zijn een beetje vaag en lijkt nogal subjectief te zijn, maar ach; we weten zelf wel of we veel geleerd hebben of niet. Na de uitreiking en wat salsa en gewoon dansen op de school zijn we met een groepje nog naar een bar en later een club gegaan. Het was heel gezellig; ook met de huisgenoten van Eline en mij.
Na een paar uurtjes slapen stonden we zaterdag super vroeg op om een bergwandeling te maken. We beklommen een deel van een vulkaan om op een uitkijk punt naar de meest actieve vulkaan in de buurt te kijken. Ook al waren we super moe, het lukte prima en het was heel mooi. Het uitzicht hadden we totaal niet zo verwacht en er kwam non-stop heel veel rook uit de vulkaan omdat hij nog zo actief is. Dit is blijkbaar een vulkaan die geen lava uitspuwt maar gas. We hebben zo'n twee uur gewacht tot hij zou uitbarsten en aan het einde deed hij dat, het klonk alsof een vliegtuig vlakbij je opstijgt, maar dan heel lang. Er kwam nog meer rook uit dan eerder. Volgens onze gids, één van de docenten van de school, was dit nog maar een kleine uitbarsting. Na terugkomst in Xela zouden we eigenlijk nog naar een waterpark gaan maar ik was de enige die nog heel enthousiast was hiervoor en de weersvoorspellingen waren niet al te best. Ook al was de ochtend heel cool, de middag was een beetje teleurstellend voor mij omdat we uiteindelijk ook niet meer naar de bios zijn geweest zoals het volgende plan was. Uiteindelijk hebben we geluncht in een leuk restaurantje, thuis gechillt en nog samen Wie is de Mol gekeken. Daarnaast hebben we ook doei gezegd tegen Charlot en Allison want zondag was het tijd voor mij en Eline om naar Santa Cruz del Quiché te vertrekken.
We kwamen rond vijf uur aan in Santa Cruz en konden de gastfamilie niet vinden wat nogal lastig was, we dachten dat we van te voren duidelijk een tijd hadden afgesproken maar toch niet. We belden maar bij de eerste telefooncel deed de 0 het niet (en er zat natuurlijk een 0 in ons telefoonnummer) en bij de tweede ging het geld er zo snel doorheen dat we het antwoord niet meer konden horen. Uiteindelijk is het natuurlijk allemaal goed gekomen en zijn we met de auto opgehaald bij het busstation. We wonen nu in een super mooi, groot huis met een kamer voor ons tweeën met een eigen badkamer eraan. In het vorige gezin kregen we elke keer niet heel veel te eten, hier is het tegenovergestelde waar; ze blijft maar vragen of we meer willen. Het zijn super lieve mensen en ze hebben direct het hele huis laten zien en met ons gekletst waardoor we ons goed op ons gemak voelden. Er woont hier een hele grote familie met 4 kleinkinderen, 1 schoondochter (de zoon is overleden), en nog drie andere kinderen (rond onze leeftijd). Daarnaast verhuren ze kamers aan drie advocaten en een dokter. In het gezin wonen twee alleenstaande moeders waardoor wij hun al hebben kunnen interviewen afgelopen weken. Waarschijnlijk ga ik ook de ouders vragen of ik ze mag interviewen. Verder zijn de ouders mee geweest naar organisaties om ons voor te stellen en zijn we hierdoor al bij twee bijeenkomsten uitgenodigd en hebben we zelf één groepsinterview georganiseerd. Ons onderzoek gaat dus best voorspoedig, we hebben een aantal afspraken en de rest van de tijd zijn we heel druk met het uitschrijven van alle informatie. We hebben onze eerste rapportage al in moeten leveren en hebben hier goede beoordelingen voor gekregen. Aankomende week moeten we ons allebei wat meer gaan richten op ons eigen deel van het onderzoek waardoor ik dus vooral moet gaan zoeken naar familieleden en organisaties. Ik ben benieuwd hoe dit zal gaan.
Verder zijn we vorig weekend van vrijdag op zaterdag weer naar San Pedro aan het meer gegaan om weekend te vieren in hetzelfde hostel als eerder. We hebben weer lekker aan het meer gezeten, gezwommen en we hebben nog geluncht met een ander Nederlands onderzoeksduo. Vrijdagavond kwamen ook Charlot en Allison nog naar het meer waardoor we ook nog met hun het onderzoek hebben kunnen bespreken. Zaterdagmiddag zijn we weer naar huis gegaan zodat we zondagochtend mee konden naar een doopsel-viering. Ons gezin is Evangelisch en dan wordt je gedoopt op een latere leeftijd, als je het zelf beslist. Twee 'zussen' uit het gezin en een vriend van één van de twee werd gedoopt. We hebben de kerkdienst bij gewoond en keken terwijl ze in een bad gedoopt werden waar ze tot boven de middel in stonden. Na het doopsel werd er met z'n allen gegeten en kon iedereen gaan zwemmen in het zwembad dat hier ook zat. Blijkbaar was het iets speciaals dat wij konden zwemmen want veel mensen hier kunnen dat niet. Daarom heb ik nog verwoede pogingen gedaan om het één van de kinderen hier te leren; was een beetje lastig omdat alle volwassenen ook als honden zwommen. Het was een leuke dag.
Dit weekend zouden we zaterdag rustig aan doen, wassen (met de hand dus duurt even), naar de supermarkt, naar Zumba les, boekje lezen etc. Daarnaast heb ik zaterdagochtend, nog voor de Zumba les, gebeld met Oma omdat zij haar verjaardag vierde. Zondag zouden we dan naar Chichicastenango gaan waar ze een hele mooie markt hebben, ik ben echter helaas gisteravond heel ziek geworden waardoor ik vandaag te slap was om ergens heen te gaan. Ik heb me lang niet zo belabberd gevoeld als toen ik gisteravond de vloer van de badkamer onderspuugde, maar gelukkig ging dat vandaag in ieder geval beter.
Verder hebben we hier naast de Zumba les, afgelopen week twee keer een salsa les gedaan en gamen we vaak 's avonds met twee van de kleinkinderen in huis. Heel gezellig dus.
We zitten alweer bijna op de helft van onze tijd hier, dat voelt van de ene kant lang aan, van de andere kant gaat het best snel. Hopelijk zitten we de komende weken weer zo in ons onderzoek dat de tijd voorbij vliegt.

Als jullie vragen hebben over Guatemala en wat ik hier doe dan hoor ik het graag, dan antwoord ik in de volgende blog of met een berichtje!

Tot de volgende keer!

Liefs,

Annelot

Reacties

Reacties

Gerald

Anne,

Leuk weer een verhaal te lezen. Fijn dat het gastgezin zo fijn is.
Heb jij nog geleerd als een hondje te zwemmen?
Veel plezier nog.

Ellen

Je schrijft het allemaal gezellig uitgebreid op; zo komen we nog meer te weten dan in ons video-telefoon-gesprekjes. Heel erg leuk.
Wat mooi dat je juist met zo'n gastgezin de alledaagse situaties, gewoonten en feesten leert kennen. Waardevolle ervaringen voor jezelf én voor je studie.
Succes met alle interviews en de uitwerkingen daarvan.
Tot een volgende blog! XXX

Marinde

Hej Anne, leuk om te lezen! Succes met het onderzoek en geniet lekker van alle leuke dingen en indrukken :)

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!