annelotvanrooij.reismee.nl

Casi cuatro semanas en Guatemala

Hola!
Na een hele tijd ben ik daar dan weer met een nieuwe blog. Het wordt een lang verhaal van de afgelopen 3/4 weken dus als je op gegeven moment afhaakt; geen probleem!
Even een introductie: ik ben in Guatemala voor de studie. Voordat de taalschool begon hadden we 10 dagen om te reizen. ‘We’ zijn Charlot, Allison, Eline en ik. Tijdens de taalschool zullen we in totaal met 9 en later 10 studenten uit Nederland zijn. Daarna gaat iedereen in duo’s bezig met haar onderzoek, ik doe dat samen met Eline.

23 januari was het weer zover, een nieuwe reis, een nieuwe uitdaging. We hadden om twee uur afgesproken, uiteraard kwam Eline een half uur later. Na het tassen wegen, foto maken en afscheid nemen werd het tijd om in te checken en door de douane te gaan. Een mevrouw van Schiphol vond het wel sneu dus mochten de ouders en vriendjes nog een keer doei zeggen voor we echt de poortjes door gingen.
Er volgde een lange reis naar Minneapolis waar we 10 uren moesten wachten. Tijdens de overstap was er bijna niemand in het vliegveld maar gelukkig kwamen we er na de halve nacht achter dat er een plekje was met matrassen en kussentjes dus hebben we nog even kunnen slapen.
Na een tweede tussenstop in Atlanta kwamen we aan in Guatemala stad, dit schijnt niet zo’n veilige stad te zijn waardoor we direct een taxi pakten naar Antigua. Antigua is een behoorlijk toeristisch plaatsje dichtbij Guatemala stad waar we 3 nachten verbleven. We hebben uitgerust, het stadje bekeken, naar een uitzicht punt geweest en een vulkaan beklommen. Het hostel in antigua was de enige die we vast hadden gezet dus vanuit daar zochten we waar we heen wouden. Overal leek het slecht weer te worden maar uiteindelijk hebben we toch maar de gok genomen om naar Semuc Champey te gaan. Na een hele dag in de bus kwamen we met een soort Jeep over een onverharde weg in het donker bij ons hostel aan, in the middle of nowhere in een jungle. We boekten direct een tour voor de volgend dag. De tour begon met een tocht door een grot vol met water waar je door heen liep met enkel een kaars in je hand. We gingen laddertjes op, zwommen deels door de grot en moesten uiteindelijk door een minuscuul gat springen zonder dat je zag waar het heen ging, best eng maar echt cool! We hadden de grot overleefd en gingen door naar een hoge schommel waarmee je de rivier in kon springen, ik was bang dat ik te klunzig zal zijn dus heb deze maar even over geslagen. We gingen met banden de rivier over, beklommen een berg in het park van Semuc Champey en zwommen in de prachtige pools. Alleen de uitkijk over de pools vanaf de berg was al fantastisch mooi! Semuc Champey is een natuur wonder omdat hier de rivier onder de limestone pools gaat, en door het limestone zijn de pools zo mooi groenig van kleur. De pools zijn lagen waardoor je van de 1 naar de ander kan springen en verder kan zwemmen. Onder 1 overgang was ook een soort mini grot waar je alleen met je hoofd een beetje boven het water uit kwam. Al met al was dit een fantastische ervaring met adembenemende gezichten.
Na Semuc reisden we verder naar het noorden, naar Flores. Flores heeft een klein eilandje wat best toeristisch was met leuke hostels en mooi aan het water. We hebben hier weer even wat meer tijd genomen om uit te rusten en hebben een tour naar Tikal gedaan. Tikal is een veelbezochte oude Maya stad waar nog vrij veel tempels en gebouwen (gedeeltelijk) staan. We waren blij verrast dat de tour een wandeling door de jungle was langs alle tempels en niet het toren van Pisa idee dat bussen met toeristen 1 ding komen zien en weer weg gaan. Tijdens de tour in Tikal regende het waardoor het uitzicht wat minder was maar we hadden al met al behoorlijk geluk met het weer.
Vanuit Flores hebben we een hele dag in de bus gezeten naar Guatemala stad, om de volgende dag verder te gaan naar Xela (Quetzaltenango). In Guatemala stad hadden we een hostel geboekt om de hoek van het busstation; ideaal. Maar niets was minder waar, de bus stopte bij een groot winkelcentrum heel wat zones verwijderd van ons hostel. We namen een taxi die de weg niet kon vinden en uiteindelijk bleek het ‘hostel’ een paar kamers bij een oude man in huis te zijn die alleen binnensmonds Spaans sprak. Het was niet heel fijn daar doordat het vies, oud was en we geen avondeten hadden gehad maar ook de straat niet op durfden. De volgende ochtend zijn we weer met een taxi naar het winkelcentrum gegaan om daar te wachten tot het 15 uur was en een bus naar Xela vertrok. Alle busritten zorgden voor veel uitzichten van het landschap dat Guatemala te bieden heeft, mooie bergen, vulkanen en jungle, maar we waren ook wel blij dat we een periode niet meer zoveel in opgepropte busjes hoefden te zitten.
In Xela hebben we een nacht in een hostel overmacht waar toevallig 1 van de begeleiders van universiteit Utrecht ook verbleef. Zondagochtend hebben we een beetje rondgelopen waarna we ‘s middags een introductie hadden bij de taalschool en we kennismaakten met onze nieuwe gastgezinnen en huizen voor de komende weken. Xela is de op één na grootste stad van Guatemala en heeft een mooi park met oude gebouwen. De taalschool is best in het centrum en ons huis is er 5 minuten lopen vandaan. Eline en ik hebben allebei een eigen kamer. We slapen in hetzelfde huis waar onze gastmoeder en zus ook slapen maar waar boven nog een andere familie woont. Onze kamers zitten aan een soort binnenpleintje met daar buiten een badkamer die we mogen gebruiken. Aan de overkant van de straat huurt onze gastmoeder nog een ander huis. Hier eten we en wonen nog twee Amerikaanse en twee Guatemalteekse studenten.
Maandagochtend begonnen de eerste taallessen, behoorlijk spannend en eng om echt een gesprek proberen te voeren. De eerste week hadden we ‘s middags les waardoor we ‘s ochtends deel konden nemen aan activiteiten die georganiseerd werden vanuit de school. Die eerste maandag gingen we met een chickenbus (lokale bus, oude Amerikaanse schoolbussen) en staand achterin een pick-up naar een ander dorpje waar we een korte tour kregen langs een belangrijke kerk en met wat uitleg van het dorpje. Verder heb ik die week als activiteiten een Spaanse film gekeken, een deel van een presentatie over het land bijgewoond en traditioneel gekookt. Elke middag had ik van 14 tot 19 les van Thelma, 1 op 1. We bespraken de verschillende verleden tijden, ze stelde vragen en legde andere grammatica uit. Daarnaast vertelde ze over alleenstaande moeders, discriminatie van vrouwen en verschillende soorten geweld in Guatemala als voor informatie voor ons onderzoek. Naast de activiteiten moest ik ook aardig wat huiswerk in de ochtenden doen waardoor de dagen goed gevuld waren en ik vroeg ‘s avonds al moe was. Vrijdagavond was er een ‘graduación’ op school van de studenten die die week klaar waren, het thema was karaoke en drankjes. Helaas was er bijna niemand maar Nederland was in ieder geval goed gerepresenteerd met alle 8 Nederlanders (Allison was ziek). Het was een grappige avond waarbij de docenten ook zongen en ons nog wat salsa leerden, daar gaan ze helemaal in op; heel leuk! Zaterdag heb ik deels met Charlot in het park gechillt en geleerd en later nog met Eline erbij. ‘S avonds was het uiteraard tijd voor Wie is de Mol en zondag met lubach van de week ervoor. Alle programma’s hebben we uitgespreid over meerdere avonden door het slome slechte internet. Zondag was Charlot ook ziek en zijn Eline en ik met z’n tweeën naar een groot winkelcentrum geweest.
Afgelopen week hadden Eline en ik in de ochtenden les, ik had een nieuwe docent die iets strenger en minder gezellig was maar ik heb wel weer veel geleerd. Veel activiteiten (die grotendeels hetzelfde waren als de week ervoor met een andere film en gerecht uiteraard) moest ik als huiswerk bijwonen om er dan later over te schrijven of vertellen. Daarnaast kreeg ik nog andere opdrachten. Weer een drukke week die snel voorbij ging. Vrijdagmiddag ben ik samen met Eline naar San Pedro gegaan; een dorpje aan het meer van Atitlan. We zijn met een lokale bus gegaan en kwamen in het hostel aan toen de stroom was uitgevallen wat een interessant gezicht was. We zijn uiteten geweest bij een super leuk tentje met uitzicht over het meer en de bergen. ‘S avonds bleek het ook een club te zijn, toevallig kwamen we nog andere Nederlanders tegen waar we een tijd mee hebben gepraat en even gedanst. Zaterdagochtend kwamen Allison en Charlot (na een omweg) ook aan in San Pedro. Met z’n vieren zijn we zaterdag en zondag naar hetzelfde tentje geweest want daar was een vlonder met stoelen in de zon en konden we ook zwemmen, super lekker! Verder zijn we wat door het dorpje gelopen en hebben we wat gewinkeld. Al met al een weekend lekker uitgerust in de zon. Gisteravond heb ik dan toch maar m’n huiswerk afgemaakt om vanmorgen weer te beginnen met taallessen van een nieuwe docent. Ik heb nu Norma als docent, een super kleine vrouw met traditionele kledij. Ze is aardig en grappig en we hebben vandaag al behandeld wat de ander vorige week heeft laten zitten. Deze week gaan we ook bezig met het vertalen van m’n interview vragen; ik ben benieuwd hoe dat gaat!
Verder zijn er weer leuke activiteiten en uitstapjes waar we ook aan mee gaan doen. Wat en hoe dat was horen jullie de volgende keer!!

Hasta luego xx
Annelot

Gerald

Mooi Anne om weer eens wat de lezen van je belevenissen.

Ellen

Even zoeken hoe ik je weer kon vinden..., maar na nu blijven we vast weer op de hoogte !!
Inderdaad weer heerlijk om zo'n uitgebreid verhaal te lezen.
Heb je er ook nog foto's bij ?
3 keer een andere lerares voor de taallessen is misschien minder fijn, maar lijkt me wel leerzaam. Zeker met al die activiteiten erbij.
Fijn dat jullie vooraf én in de weekenden met z'n 4-ren leuke, ontspannen dingen kunnen doen.
Weer echte belevenissen.
Nou succes met je Spaans en tot een volgende keer XXX

Oma Joke

Leuk Annolot, ik ben benieuwt naar al je verdere belevenissen. Veel succes groetjes xxx

Marinde

Hej Anne, zeker een lang verhaal, haha, maar haal leuk om te lezen! Die tours in het eerste deel klinken super gaaf en wat een leuke opzet dat je iedere week een andere docent hebt voor Spaans. Heel veel succes weer en ook plezier met de activiteiten :)