annelotvanrooij.reismee.nl

St. Petersburg, Turku en de Aland eilanden!

Hoihoi,

Het is alweer even geleden dat ik heb geschreven maar het schoot er elke keer een beetje bij in. Dus bij deze mijn laatste blog vanuit Finland.
Ik was gebleven bij 28 maart, al bijna een maand geleden. Ik ben toen nog naar de bioscoop geweest voor Floors verjaardag en heb dus voor het eerst de (verflimde) Disney film 'Beauty and the Beast' gezien. Omdat ze het hier allemaal wel ernstig vinden dat ik bijna geen Disney films ken heb ik de afgelopen tijd sowieso meerdere films gekeken.
Verder heb ik die week een presentatie gehouden voor één vak waarbij helaas alleen de docent en 1 andere student was om te luisteren. Het is nogal een bijzonder vak, vooral door de docent en nu bedacht hij ineens om ons hiervoor geen cijfer meer te geven, dus dat zou nogal balen zijn. Naast dat ik voor dat vak nu nog aan het leren ben voor een tentamen en een extra opdracht schrijf heb ik een vak afgerond door nog een aantal dagen alleen maar bezig te zijn met een essay schrijven. Over dat essay moest ik ook nog een presentatie doen, was best een succes en vond het zelf ook heel boeiend omdat ik als onderwerp de veeteelt industrie had gekozen en hoe dat ons klimaat beïnvloed.
Met ESN heb ik 31 maart een typisch Finse activiteit gehad die ik hielp organiseren. Het heet een sitsit en lijkt een beetje op de Nederlandse biercantus. Hierbij hadden we een driegangen diner met drankjes, waren er regels waar je je aan moest houden en gingen we veel liedjes zingen. Als je iets verkeerd deed kreeg je een bepaalde straf zoals vast getaped worden of nog een liedje zingen. Ons thema was Hollywood dus iedereen was netjes gekleed en we deden verschillende spelletjes over films. Een geslaagde avond met nog een leuk feest erna.

5 april ging ik met ESN naar Sint Petersburg, dit keer niet als leider maar gewoon als kandidaat. Het was een erg lange reis heen en weer aangezien we 8 uur in de bus zaten naar Helsinki, 12 uur op de boot en daarna nog 7 uur wachten op de boot tot we Rusland in mochten. We hadden een reisje zonder visum waardoor we maar 72 uur mochten blijven. Dus vrij kort maar wel hele mooie dingen kunnen zien! Het was echt even wennen om weer in een grote stad te zijn, zoveel mensen vergeleken bij de stilte van Joensuu, en overal mooie gebouwen om ons heen. Donderdag hebben we met de bus al een stadstour gedaan langs mooie uitzichten, een kathedraal en een fort. Vrijdag zijn we naar Catherines palace geweest in een dorpje naast St. Petersburg. Heel mooi paleis met overal goud en schilderijen, mooie tuinen die in de zomer vast mooi in bloem staan. 'S avonds hebben we een ballet voorstelling gezien in een klein theater met een live orkest erbij, super mooi. Daarna zijn we nog wat gaan eten en een barretje in gegaan. Zaterdag zijn we 's ochtends naar het Hermitage museum geweest wat vroeger ook een paleis was, super mooi gebouw en ook mooie kunst erin al is dat minder mijn ding. Daarna wat vrije tijd en 's middags de kathedralen tour. Al deze bezoeken deden we met een gids waardoor je veel te weten kwam en het interessanter was. De kathedralen waren prachtig, heel apart met allemaal mozaïek en natuurlijk veel goud. Eén van de kathedralen was op dit moment nog de kathedraal van de stad waardoor we hier maar een klein stukje in mochten en geen foto's mochten maken. De andere twee waren nu een soort museum. Na de tour zijn we naar het hotel gegaan, eventjes geslapen om 's avonds uit eten te gaan en te gaan stappen. Hier nog wat Russische vrienden gemaakt terwijl ze allemaal niet echt Engels konden, wel een leuke situatie. Zondag was het helaas al weer tijd om naar de boot te vertrekken, de boot vertrok pas om 19.00 maar wij moesten er al om 13.00 uur op zijn omdat we niet meer op Russische bodem mochten staan. Maandag om 16.00 kwamen we pas weer aan in Joensuu dus een erg lange reis terug maar wel een hele mooie tijd gehad!

De dagen na Sint Petersburg heb ik vooral gelezen voor het tentamen van komende week. Zaterdag had ik een paasbrunch en zondag organiseerde ik zelf een paasbrunch bij mij thuis. Ik had een cheesecake gebakken die Tim super toevallig ook aan de familie thuis heeft voorgeschoteld dat weekend, we hadden hetzelfde recept uitgekozen zonder het te weten! Met een overvolle buik ben ik later Charlot en Eline (vriendinnen uit Utrecht) van het station gaan halen. Ze waren super moe maar nog wel even in de zon rond gelopen, gekookt en spelletjes gedaan. Maandag zijn we samen met Tessa naar Polar Bear gegaan waar we de sauna en het ijswater weer optimaal gebruikt hebben. Aan het eind van de middag zijn we met z'n drietjes nog naar Utra eiland geweest om een vuurtje te stoken en te barbequen. Nu ook eens gezien hoe dat hout daar komt want er kwam een mannetje nieuw hout brengen, wat ook wel nodig was want uiteindelijk hebben we zelfs al dat nieuwe hout gebruikt omdat we er zo'n vier uur zijn gebleven! Dinsdag was een wat saaiere dag omdat we de hele dag in de bus naar Turku zaten, 's avonds kwamen we hier aan bij de airbnb die naar katten stonk, nog even uit eten geweest en een filmpje gekeken om de volgende ochten om 5.30 op te staan om naar de boot te gaan. Na vijf uur op de boot kwamen we aan op de Aland eilanden, onderweg was het al super mooi en typisch Fins met al het water, de eilandjes en de bomen. We hadden een mooi huisje op een soort vakantieparkje via airbnb gehuurd, met een oude mevrouw die al schattig voor ons koekjes, fruit en drinken had gekocht. Het huisje lag aan het strand dus we konden met dat uitzicht en de zon al direct even genieten van het vakantiegevoel. Terwijl Eline even belde gingen Charlot en ik aan de tafel in de keuken zitten, helaas was dat geen goed idee; ik ben voor het eerst in m'n leven door een (houten!) stoel gekrakt. We hoorden iets vallen dus ik wou kijken en bam de plank krakte door, super stom maar wel grappig! 'S avonds hebben we lekker gekookt en weer lekker lang spelletjes gedaan. Donderdag zijn we met onze gehuurde fietsen naar aangrenzende kleine eilandjes gefietst, wat een wind maar ook heel mooi. We hebben een stuk gewandeld en toen het zachtjes begon te regenen gingen we weer terug naar Mariehamn. Ohja! We zijn donderdag en vrijdagochtend ook nog als gekken de zee in gerend, terwijl we dit keer geen sauna hadden om op te warmen. Niet mijn idee maar wel grappig en de oude mevrouw daar ook weer lol bezorgd. Vrijdag was het weer lekker zonnig en hebben we rustig opgestaan en spullen gepakt en was de vrouw van de airbnb zo lief om ons naar het station te brengen. Helaas moesten we haar dus vertellen dat we de stoel kapot hadden en er een band plat was, maar we hadden wel een lief bloemetje voor haar gekocht dus ze was helemaal blij. Vrijdagavond weer in de katten airbnb gezeten, gekookt en film gekeken. Helaas moesten Charlot en Eline zaterdagochtend al super vroeg vertrekken om nog een dagje naar Helsinki te gaan. Nog even geknuffeld en uitgezwaaid, zelf nog twee uurtjes verder geslapen en toen weer de terugreis naar Joensuu. Voelde ineens wel weer alleentjes na een week constant met z'n drieën zijn. Het was echt een super leuke, mooie en gezellige week en ik had ook een heerlijk vakantie gevoel! Als jullie dit lezen; heel erg bedankt dat jullie langs zijn gekomen :)

Helaas moet dat vakantiegevoel nu nog weer een paar daagjes wijken om toch nog even te studeren maar dan is het voor mij ook bijna zover; zaterdag met de bus naar Helsinki om zondag terug te vliegen naar Nederland. Alhoewel de zon hier nu wel vaker schijnt zal je het nog geen lente kunnen noemen, het sneeuwt namelijk ook nog wel eens en het is maximaal 6 graden. Hopelijk kan ik thuis in Nederland wat beter weer mee maken en lekker in de zon liggen.

Ja, het eind komt nu wel heel dichtbij... Natuurlijk ga ik de mensen hier missen en ik realiseerde me gister tijdens de lange busrit nog eens dat het wel een fantastisch mooi land is dus dat ga ik zeker ook missen. Maar ik krijg al wel zin om weer naar huis te gaan. En eenmaal daar is het volgende avontuur natuurlijk ook heel dichtbij; ik krijg alweer de kriebels voor kamp en de reisjes die ik daar kan doen!

Ik denk dat ik in Nederland nog wel een blog zal maken over de laatste week in Joensuu en de eerste tijd weer thuis en hopelijk zie ik de meesten van jullie ook tijdens mijn drie weken in Nederland :)

Liefs,

Annelot

Reacties

Reacties

Oma v. Rooij

Wat leuk dat je het zo gezellig hebt gehad en zo veel mooie dingen hebt gezien.
Het is inderdaad dat de bloemen pracht in Rusland geweldig is zulke mooie kleuren echt overal.
Het is dan ook genieten .We wensen nog een mooie tijd daar ,en een goede terug reis. xx Opa Oma

Ellen

Skypen is leuk, maar in zo'n blog als deze hoor ik toch ook nog nieuwe dingen. En je schrijft ze zo beeldend en gezellig op: Klasse !! Heerlijk te lezen dat je echt een vakantiegevoel hebt gehad, samen met de meiden uit Utrecht. En dat je er in Finland uit hebt gehaald wat er in zat : zoveel mooie plekken bezocht, vrienden gemaakt, 'eventmanager' geweest, lekker gesport, met Nederlandse bezoekers nog meer verschillende plekken hebt bekeken én ook nog alle vakken hebt gehaald (met mooie cijfers bovendien).
Nog succes met de laatste loodjes en alvast een hele goede terugreis gewenst. Tot volgende week zondag XXX

Oma Joke

Hai Annelot,
Wat heb je mooie verhalen geschreven.erg gezellig om te horen wat je allemaal beleeft hebt. Ja het eind is nu in zicht maar het volgende avontuur staat al weer voor de deur. Ik wens je een hele goede reis en welkom thuis.ik hoop je binnenkort te ontmoeten. Het weer is hier niet veel beter dan daar, maar we gaan wel de goede kant op op de kalender tenminste. Nog een mooie laatste week en tot kiekes. Kus oma Joke.

Marinde

Nu snap ik pas waarom je zo moe van Sint Petersburg terugkwam, hahaha! En de cheesecake; die was lekker :)
Leuk dat jullie zoveel leuke dingen hebben gedaan met z'n drieën en ik kijk er enorm naar uit om je zondag weer te zien. xxx

Felix Alex

Heeft u geld nodig voor het project, de zaken, belastingen, rekeningen en nog veel meer
andere redenen, onze leningen zijn eenvoudig en goedkoop, neem vandaag nog contact met ons op. De
lening die u nodig heeft, wij kunnen elke lening, budget, zo laag als 3% rente regelen, antwoord nu per e-mail:
Felixalexinvestment22@gmail.com

Felix Alex

Heeft u geld nodig voor het project, de zaken, belastingen, rekeningen en nog veel meer
andere redenen, onze leningen zijn eenvoudig en goedkoop, neem vandaag nog contact met ons op. De
lening die u nodig heeft, wij kunnen elke lening, budget, zo laag als 3% rente regelen, antwoord nu per e-mail:
Felixalexinvestment22@gmail.com

Della Taylor

Bent u geïnteresseerd in een lening, heeft u eerder geprobeerd een lening te krijgen en is dit geweigerd, dan kunt u contact opnemen met mevrouw Della Taylor via haar e-mail Dellastaylors@yahoo.com of whatsapp haar op +1 (209) 251-1529

Tanya Douglas

Lord Bubuza heeft mijn huwelijk 11 jaar geleden gered met zijn spreuk. Mijn man vroeg een scheiding aan en het was erg gênant, beschamend en hartverscheurend. Ik begon hulp te zoeken op internet toen ik verschillende getuigenissen zag waarin mensen Lord Bubuza waardeerden voor het helpen herstellen van hun relatie, dus nam ik contact met hem op via WhatsApp: +1 505 569 0396 om hulp en hij reageerde en beloofde me te helpen mijn huwelijk te herstellen met zijn betovering. Ik deed wat hij me opdroeg en een paar uur later kwam mijn man terug en smeekte me op zijn knieën om hem te vergeven en hem terug te accepteren. Hij annuleerde de scheiding, het is nu 11 jaar en we zijn nog steeds gelukkig getrouwd. Ik zal Lord Bubuza blijven waarderen omdat hij een God op aarde is. Hij kan jou ook helpen. Neem contact met hem op via WhatsApp: +1 505 569 0396 of e-mail: lordbubuzamiraclework@hotmail.com of website: https://lordbubuzamiraculouswork.com

Patricia Kruger

In één woord, wauw!! Ik kan niet geloven dat het geld al op mijn rekening staat. Bedankt, bedankt, bedankt! Je hebt van wat gewoonlijk een lang, inspannend en intimiderend karwei is, een zeer aangename en gestroomlijnde ervaring gemaakt. Ik kan u en mevrouw Karin Sabine Leningen niet genoeg bedanken. Mevrouw Karin Sabine Leningen voor het geweldige systeem en u voor de geweldige service. Jullie zijn allebei behoorlijk geweldig! als je een dringende lening nodig hebt, kun je ze e-mailen op sabinhelps@gmail.com

West Lake

Heeft u een persoonlijke/commerciële lening nodig om uw bedrijf te starten, uw huis te repareren of een bedrijf te herfinancieren? een lening om uw rekeningen/schulden te betalen, neem nu contact met ons op via Loanwestlake@gmail.com
telegram___https://t.me/loan59

West Lake

Heeft u een persoonlijke/commerciële lening nodig om uw bedrijf te starten, uw huis te repareren of een bedrijf te herfinancieren? een lening om uw rekeningen/schulden te betalen, neem nu contact met ons op via Loanwestlake@gmail.com
telegram___https://t.me/loan59

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!