annelotvanrooij.reismee.nl

De laatste week

Hoiiii,

Mijn allerlaatste blog vanuit Zambia!

Dinsdag weer naar het weeshuis geweest. De babies kregen bezoek dus moesten ze netjes aangekleed en mochten ze nog niet naar buiten. Daarna nog wel even buiten gespeeld en wat oefeningen gedaan. Met de kleuters hebben we handafdrukken met verf gemaakt. Ze snapten het niet helemaal maar vonden het wel leuk. Met de oudsten hebben we koekjes gebakken. Vonden ze super leuk om te zien hoe je het deeg maakte en daarna zelf de vormpjes te maken.

Helaas was de bus die ons terug zou brengen smiddags al weg dus moesten we een taxi nemen. Eenmaal thuis ben ik met de drie Canadeze meisjes mee gegaan naar de wijk waar hun werken. We hebben even over de markt rond gelopen en ze wouden daarna de medical clinic laten zien alleen konden we die niet vinden. Terwijl we liepen begonnen allemaal kinderen ons te volgen. In de 'straten' gingen ze 'mzungu mzungu' roepen als aankondiging dat er witte mensen aan kwamen. Het was echt een typische Afrikaanse wijk zoals je je voorstelt met modder huisjes, en stenen huisjes maar super klein en een wc met een paar lapjes erom heen. Verder lag er overal afval en liepen de kinderen in halve outfits. Na een tijde hadden we een stoet van 30 kinderen achter ons en begonnen ze ons aan te raken wat vervelend was. Aan het eind begonnen ze zelf afval tegen ons aan te gooien. Echt bizar en behoorlijk intimiderend als een groep van 20/30 kinderen dat doet en geen enkele volwassene er wat van zegt en ze niet op onze 'stop' reageren. Sommige jongeren langs de kant begonnen zelfs mee te lachen!

Uiteindelijk in een taxi weg gegaan met de kinderen rennend achter ons aan. Bijzondere middag!

Woensdag ben ik gewoon weer naar school gegaan maar hadden ze hun eerste toets. Ze waren om 9:30 al klaar en gingen direct weer naar huis. Ik heb nog geprobeerd of ik ergens mee kon helpen maar het was een Tonga toets dus snapte er natuurlijk niks van en het enige wat ik kon doen was de blaadjes aan elkaar nieten en dan zelf ook naar huis gaan. Dus veel te vroeg weer thuis. Heb maar een beetje kees&co gekeken, een dutje gedaan en dan smiddags naar het museum van Livingstone. Was een interessant museum over het ontstaan, door de jaren heen en over het leven en de dieren in Zambia.

Donderdag was al mijn laatste dag op school dus had ik gevraagd of ik wat leuks mocht doen na de toets. Toen ik op school aankwam was de toets al klaar dus vroeg de lerares of ik voorbereid was voor een spel. Ja dat was ik wel maar niet een spel wat de hele schooldag duurt! Dus eerst maar een paar potjes galgje gedaan om daarna naar buiten te gaan en muziek te maken en te dansen met de kinderen. De jongens vonden dat de meisjes niet enthousiast genoeg mee deden en de meisjes vonden dat de jongens ze teveel uitdaagden maar het was wel leuk! Ze dansen hier best bijzonder voor hun leeftijd haha!

Na het dansen nog een potje voetbal gedaan met een deel van de klas omdat de rest al naar huis was. Daarna iedereen die er nog was een pen gegeven en de namen opgeschreven zodat de rest later een pen kon krijgen. Sommigen waren er echt blij mee dus dat is leuk :) Met het doei zeggen waren er ook een aantal kinderen die me knuffelden en niet los wouden laten dus denk dat ook zij mij wel waardeerden. De juffrouw heeft ook voor het eerst gezegd dat ze het leuk vond dat ik er was, ook leuk!

Donderdagmiddag ben ik met Juliana en Stephany naar het Kwathu weeshuis geweest wat ze aan het bouwen zijn. We zijn op pad geweest voor deuren en Juliana heeft namens haar ouders daarbij een grote donatie gedaan. Donderdagavond hebben we super gezellig met z'n allen uitbeeld en uitleg spelletjes gedaan in teams. Allemaal super fanatiek dus was echt leuk!

Vrijdag m'n allerlaatste dag hier. Smorgens weer vertrokken om naar het weeshuis te gaan. We hebben een uur moeten wachten op transport waardoor we al bijna naar huis waren gegaan. Bij het weeshuis moesten we eerst naar de dokter met onze geschreven reflectie alleen bleek hij er niet te zijn. Dus naar de babies gegaan en met hun gespeeld. Met de kleuters hebben we steentjes in water flesjes gedaan en daar wat opdrachten mee. Het is nog steeds lastig om met de kleuters wat te doen. Met de oudsten hebben we geverfd wat ze volgens mij wel heel leuk vonden en daarna veel foto's gemaakt, gedanst en hebben ze m'n haar in twee prachtige vlechtjes gemaakt haha. En daarna doei tegen ze gezegd. Ik denk dat ze niet helemaal snapten dat ik alleen weg ging en Juliana nog blijft Maarja.

Vrijdagmiddag nog even dutje gedaan en klaargemaakt voor mijn laatste avond. We zijn naar een andere Italiaan geweest dan normaal, we hebben allemaal pizza en salade gedeeld, lekker en leuk! Daarna nog lekker Italiaans ijs gehad als toetje. De anderen waren nog niet eerder in fezbar geweest omdat het vorige week regende en ik vond het wel leuk daar heen te gaan als laatste avond. Ik heb voor het eerst in m'n leven bier Pong gespeeld (alleen dan niet met bier haha), en was er nog best goed in dus wat dat betreft was de avond al geslaagd. Verder nog gekletst, een beetje gedanst en veel foto's gemaakt :) Was een geslaagde laatste avond!

Voor het slapen gaan helaas al tegen drie meiden doei moeten zeggen omdat ze vanmorgen vroeg vertrokken. Vanmorgen tegen de andere twee meiden doei gezegd en m'n tas ingepakt. Net mijn laatste koude douche hier gehad en nu nog even deze blog afmaken en dan ga ik alweer naar huis! Pff zie wel op tegen die hele reis maar helaas niks aan te doen.

Het gevoel van naar huis gaan begint nu toch wel te komen en dat vind ik toch wel heel jammer. Al vind ik het ook fijn om iedereen weer te zien en druk bezig te gaan met wiskunde, universiteit kiezen en m'n rijbewijs.

Veel liefs nu nog uit Zambia, en ik zie jullie gauw weer!

Annelot

Reacties

Reacties

Jenny Knol

Goede reis terug????

Jenny Knol

Ik bedoel: goede reis X

Marinde

Erg leuk om hier nog over de laatste avonturen te lezen!

Ik heb het er net met papa over dat je nu wel heel mooi een kijkje hebt kunnen nemen in het leven daar en met de ervaring van Sri Lanka erbij een goed beeld hebt van de verschillen tussen Azië en Afrika. Een super start voor je opleiding aan de universiteit!

Vanaf morgen kan ik niet meer aan iedereen, die het wel en niet horen wil, trots vertellen dat mijn zusje in Zambia zit. Maar ik ben natuurlijk ook heel blij dat je weer terug komt!

Goede reis en tot morgen, dan krijg je weer een hele dike knuffel :)

-xxx- Marinde

Ellen

Weer geweldige indrukken.
Fijn dat ook de juffrouw nu aangaf dat ze het leuk vond dat je er was. Geeft toch voldoening lijkt me...
En gezellig afscheid genomen vrijdagavond, zo te lezen.
Fijn dat je nu weer thuis komt.
Hopelijk een voorspoedige reis ! Tot gauw xxxx

Oma v. Rooij

Hoi Annelot Opa en Oma wensen je een hele goede reis. Je had weer een leuk verslag gemaakt. Een Welkom in Hengelo xxOpa en Oma

joke

ik doe iets niet goed geloof ik, maar dit is welde vierde poging.een hele veilige reis en tot gauw. dikke kus xx

Berthil Tanke

Dankjewel voor dit reisverslag! Er is duidelijk een groot verschil tussen les geven daar en hier! Goede en veilige thuisreis gewenst!!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!