annelotvanrooij.reismee.nl

Weer een land kunnen afstrepen!

Heey, Één van m'n laatste blogs uit Zambia! Donderdag op school had ik weer een opdracht gemaakt met de verleden tijd aangezien de lerares al iets over de klok had gedaan. Ze snappen de verleden tijd totaal niet. Als ze eindelijk stil zijn met lang zwaaien met m'n vuist geven ze heen antwoord op m'n vragen. Heel frustrerend. Zelfs als de lerares veel slaat maakt het ze niet echt uit en praten ze verder. 'S avonds wat dingen gepland voor Ebenezer op vrijdag. 'S ochtends eerst een uur gewacht op transport naar het weeshuis en daarna weer met de babies geweest, 1 baby heeft z'n heupen helemaal uitgedraaid staan dus met hem oefeningen gedaan. Bij de kleuters ging het niet zo goed, ze snapten niks en zijn niet echt gewent om naar iemand te luisteren. De oudste kinderen ging leuk, gelezen, ren je rot (quiz) gedaan en een paar andere spelletjes. 'S avonds zaten we te twijfelen om naar de bar te gaan, maar het begon te stormen dus ging dat niet door. En daardoor deed de WiFi het niet meer en viel de stroom uit. Zaterdag zijn we rond 10 uur richting de grens gegaan om naar de Zimbabwe kant van de Victoria Falls te gaan. We liepen over de grens waardoor we langs bungeejumpen liepen en de Falls al konden zien. Aan de grens bleek dat Denelle en Juliana heel veel moesten betalen voor een visum, dus zijn zij terug gegaan. Super blij dat ik per ongeluk een Zambia, Zimbabwe visum heb gekregen en niks hoefde te betalen. (Anders was het voor mij alsnog niet zo duur want ze discrimineerden per land). Uiteindelijk dus met Riley en Mikhaila naar de Falls geweest. Het was een groot park, we hebben een grote wandeling gemaakt met in totaal 16 uitzichten op de watervallen. Super mooi maar we waren helemaal doorweekt haha! Daarna nog wat gegeten in het Victoria Falls stadje en even rond gelopen. Wel leuk en schattig met veel souvenir winkels met mzungu (zo worden buitenlanders genoemd) prijzen. Ook door de taxi zijn we enorm afgezet omdat we niet wisten hoe ver het rijden was, alhoewel hij ons eigenlijk nog weer dubbel wou laten betalen. Zaterdagavond zijn we wel naar de Backpackers bar geweest, er was helemaal niks te doen. Maar gezellig gekletst en even via WiFi daar kunnen laten weten dat ik nog leefde. Zondagmorgen ben ik vroeg opgestaan om naar de kerk te gaan. De eigenares van de daycare van de drie Canadese meisjes heeft ons mee genomen naar haar kerk. We waren veel te vroeg en ze begonnen ook nog eens een half uur later dan afgesproken. Het was een dienst in een school met meerdere 'kerken' naast elkaar. Eerst begon de vrouw van de pastor allemaal gebeden te zeggen en ging iedereen tot wel 5x over voor zichzelf schreeuwen en bidden. Bijna angstaanjagend. Ze keken ons raar aan dat we niet hardop aan het bidden waren, maar ik wist niet wat ik zou moeten zeggen en vond de eentonige herhaling van dank u god, dank u god als hun deden een beetje overbodig. Daarna lazen ze uit de bijbel waarbij iedereen op echt elke zin reageert, heel anders dan de stilte in onze kerken. Daarna veel gezongen, geklapt en gedanst. Je ziet echt dat ze alles vol passie doen en het geloof heel belangrijk vinden. Mooi om een keer te zien! Zondagmiddag heb ik met Riley, Mikhaila en Denelle een safari gedaan. Het was in een klein nationaal park in de buurt maar de safari duurde uiteindelijk nog wel 3 uur en veel dieren gezien. Zebra's, buffels, impala's, apen, nijlpaard, giraffe en nog wat anderen waarvan ik de naam niet meer weet aangezien alles natuurlijk Engels was. Was leuk, maar wel allemaal weer op de Africa time, waardoor ik beetje ongeduldig werd haha. Jammer dat er geen olifanten waren maar die worden blijkbaar ziek van het vele water in de bomen in deze tijd van het jaar. Na de safari zijn we naar de supermarkt geweest omdat we toch langs de pinautomaat moesten, omdat je ineens contant moest betalen, en hebben daarna ijs gegeten bij een Italiaan! 'S avonds wat overlegd over komende week en gekletst, inmiddels is Stephany ook weer in het huis terug van vakantie in Griekenland, dus dat is ook gezellig! Vandaag weer naar school, geholpen met wiskunde, nakijken, uitleggen als ze het niet snapten en een klein dictee gegeven. Ze schreven alles verkeerd. Dus uiteindelijk heb ik zelf maar alle goede antwoorden op het bord gezet. Ze schreven het over omdat dat moest van mij maar wouden daarna weer dat ik ze na ging kijken zodat ze vinkjes hebben staan. Daar gaat het echt allemaal om voor de kinderen. Het maakt ze niet uit of het goed of fout is als er maar een vinkje staat en het liefst een ster of 'excellent'. Ik heb ze gezegd dat ik het niet nakijk omdat het al op het bord staat. Dus gingen ze naar hun lerares die direct naast me stond en me hoorde maar toch na ging kijken! Om gek van te worden! 'S middags ben ik met Juliana en Stephany naar een lokale markt geweest om dat te zien en een wikkelrok te kopen. Was echt wat je je voorstelt bij een Afrikaanse markt, rommelig, druk en groot. Daarna wat spullen voor activiteiten gehaald in de supermarkt dus een nuttige middag. Vandaag was de WiFi eindelijk gemaakt dus verder geappt, kees&co gekeken en met Tim gefacetimed :) Het waren weer vermoeiende maar ook boeiende dagen! Nog veel gepland voor deze week, dus wordt denk ik een leuke laatste week! Liefs, Annelot!

Reacties

Reacties

Ellen

Ook een leuke laatste week op school hoop ik ;)
Het zit je daar niet echt mee zo te lezen. Maar ik hoop dat je er ook om kunt lachen... dat veel zo anders is dan bij ons.
Al met al heb je wel meer kunnen doen dan in Sri Lanka toch! En weer heel veel gezien...
Ja, maak er wat gezelligs van deze laatste week.
xxx heel veel liefs

Jenny Knol

Hoi Annelot,

Ik vind het heel stoer dat je dit allemaal doet.
Prachtig hoe je alles beschrijft net of we er zelf bij zijn.
Een hele fijne laatste week!

Tot gauw X

Oma v. Rooij

Hoi Annelot Het is toch prachtig dat al die kinderen zo graag een vinkje verdienen, is het zo dat ze eind van de week het erom gaat wie de meeste vinkjes heeft ?Het is niet leuk dat die mensen je steeds proberen om je bij de benen te nemen. Ze denken dat jij uit lui lekker land komt Bij hun vergeleken is dat ook zo.Wij vinden het fijn dat je ook veel leuke doet geniet er van Gr. xxx v. Opa en Oma

oma Joke

Ik heb al wel gereageerd maar dat is volgens mij niet overgekomen. Zo te lezen is niet alles naar wens gegaan, maar je hebt wel veel gezien en meegemaakt.Ik ben benieuw naar al je verhalen.Geniet nog van de laatste dagen en een hele goede en veilige thuisreis.Dikke kus en tot gauw xx

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!