annelotvanrooij.reismee.nl

School, weeshuis en vrijwilligers tijd

Hi,

We zijn nog maar een paar dagen verder, maar alweer heel veel meegemaakt.

Dinsdag zijn Juliana en ik voor het eerst naar highlands primary school geweest. We zijn eerst naar de directrice geweest en hebben overlegd in welke lessen we gaan helpen. Ik heb 4th grade, de kinderen zijn rond de 10. De eerste dag heb ik vooral toegekeken en geholpen met het nakijken van schriften. De dingen die het meest opvielen waren;

-de lerares praat tegen ze zonder dat iemand luistert.

-sommige kinderen kunnen vliegtuigjes vouwen alsof dat hun carrière wordt.

-ze blijven maar rondlopen.

-de lerares stopt niet ook al snapt niemand het.

-ze leren mensen rechten op hun 10e terwijl wij dat leren als we 15 zijn ofzo.

-sommige kinderen kunnen nauwelijks Engels of überhaupt het alfabet.

-ennnn het meeste van alles; de lerares slaat de kinderen. Ze slaat ze met een tak als ze niet stil zitten of praten. Elke dag pakt ze een lijst met namen en de kinderen moeten naar voren komen voor slagen met de tak. Het was echt bizar.

Dinsdagmiddag en avond hebben we niet zoveel gedaan. Maar heb ik wel mijn tas gekregen dus kon eindelijk lekker lang douchen en andere kleren aantrekken!

Woensdag zijn we weer naar school gegaan. Dit keer heb ik iets meer gedaan in de klas, meer rond gelopen en ze gecorrigeerd. En ook persoonlijk de kinderen geholpen die de wiskunde niet snapten.

Woensdagmiddag zouden we naar het weeshuis gaan maar we kregen pas lunch rond twee uur. En het was een hele vis met hoofd en al, wat ik natuurlijk niet eet. Dus kreeg om half drie pas wat anders. Savonds zouden we weg gaan rond vijf uur. Rebaccah kwam pas om kwart over drie vragen wat we wouden dus hebben we besloten om donderdag te gaan.

Woensdagavond zijn we weer naar het backpackers hostel gegaan na een lekker Italiaans diner bij Olga's. Er was een quiz night met allemaal verschillende rondes. We konden er niks van maar het was echt super leuk en gezellig :)

Donderdag, vandaag, zijn we weer naar school geweest. Het is wel echt raar daar maar ik heb wel het gevoel dat ik daar help en dat is erg leuk! Vandaag heb ik ook een super lief briefje en tekeningetje gekregen van 1 van de kinderen.

Smiddags zijn we naar het weeshuis gegaan. Ze hebben daar net een nieuwe 'house mom' dus zij kon er niet echt veel over vertellen. Rebaccah (de manager hier) heeft ons naar het weeshuis gebracht en dingen uitgelegd. We zouden daar voor drie uur per dag zijn maar de kinderen maar een uur zien. Er zijn overigens ook maar 9 kinderen daar.. De rest van de tijd moeten we dan schoonmaken. Maar ze vroegen vooral om super veel geld, voor nieuwe bedden, verf en zelfs een televisie! Het komt er eigenlijk vooral op neer dat ons geld daar waardevoller is dan onze hulp.

Waarschijnlijk gaan we morgen praten met Rebaccah en kijken of we andere opties hebben voor smiddags.

Het voelde wel echt super vervelend dat Rebaccah ons om zoveel geld vroeg voor zoveel dingen terwijl ze zelf heeft gezegd dat anderen ons dat zouden vragen en we niet beledigd zouden moeten zijn. Maar nu vroeg ze het zelf! Wat het ook lastiger maakt om erover te praten morgen.

Vanavond ging iedereen weer uit eten omdat Mike bijna weg gaat, ik zou niet mee gaan maar anders had ik savonds alleen naar de Victoria falls gemoeten. Dus ben ik mee gegaan, heb ik een beetje gegeten omdat de rest vis was en zijn we daarna naar de Victoria falls gegaan. Door de volle maan is er een lunar rainbow te zien door de watervallen. Het was mooi om te zien, maar op de foto's zie je echt helemaal niks. Wat ik echt super jammer vond! Maar hopelijk heeft iemand anders betere foto's die ik kan overnemen.

Ik ben benieuwd hoe het morgen op school is, ze hebben namelijk een leeswedstrijd. En savonds gaan er waarschijnlijk veel mensen uit, dus misschien ga ik dan ook wel mee!

Vind het erg leuk als jullie me volgen en misschien een reactie achter laten :)

Slaap lekker allemaal!

XXX

Reacties

Reacties

Gerald en Ellen

Zit je zo dicht bij de Victoria falls dat je er op een avond naar toe kunt? Dat lijkt me best bijzonder, zeker met volle maan.
Trouwens de ervaringen op school klinken ook als erg bijzonder. Wel fijn dat je daar het gevoel hebt echt iets te kunnen doen.
Dat je in het weeshuis de kinderen maar een uurtje ziet is wel weinig. Dan heb je nauwelijks tijd om iets leuks te doen samen. Succes met het gesprek met Rebaccah...
Doe je alles samen met Juliana? Dat lijkt me wel gezellig.
In ieder geval veel belevenissen...
Veel plezier Xxx Xxx

Oma v. Rooij

Hoi Annelot Wat fijn dat je de tas terug hebt,was al bang dat je hem helemaal niet terug zou krijgen.Wat een belevenis op zo,n school je zult je ogen vooral verbaast zijn hoe het daar alles gaat als je gewent bent.Over het geld wat ze proberen om van je los te krijgen zou ik maar voorzichtig zijn.Die mensen hebben het idee dat wij een boom hebben waar we het geld af kunnen plukken.Oma wens je veel succes en geniet er van xxxoma

Marinde

Echt leuk om te lezen dat je nu een inkijkje krijgt in het leven daar, de gebruiken en de andere normen en waarden. Schoonmaak werk verichten kan ik me voorstellen dat dan niet bovenaan je wensen lijstje staat, hopelijk zijn er nog andere goede opties.

Succes en veel plezier, want het klinkt ook heel gezellig!
X

Danielle

Hoi Annelot,
Fijn dat je je tas terug hebt. Fijn dat je het gevoel hebt dat je iets kan bijdragen in de klas. Veel plezier hoor.
Xxxx van ons allemaal.

Berthil Tanke

Wel raar om te vernemen dat ze daar les geven zoals wij hier deden in de vroege vorige eeuw... Hoop toch dat je 'onze' manier van lesgeven daar kunt laten zien. Verder veel plezier en geniet van je verblijf daar!

Renske Hass

Wauw, je doet echt vet veel dingen zeg! Ik denk dat het voor die kinderen echt veel verschil maakt dat er iemand is die individueel de tijd voor ze neemt! Echt top hoor Ann! Die waterval klinkt echt super vet trouwens, we verwachten heel verl foto's jongedame!!

Liefs!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!