annelotvanrooij.reismee.nl

Lapland en bezoek van Tim!

Lieve allemaal,

Een deel heb ik al over deze onderwerpen gekozen maar alsnog een blog over mijn belevingen van de afgelopen tijd, voor de gene die het nog niet heeft gehoord en voor mezelf als herinnering later.

Vorige keer ben ik gestopt met vertellen dat ik een groepsleider training zou hebben, deze was wel interessant en nuttig maar ook veel herhaling. Verder heb ik de week voor Lapland twee presentaties gehad en gewone andere 'normale' lessen. Vrijdag was het dan zover, ik heb geprobeerd nog eventjes 's avonds te slapen om om 12 uur 's nachts naar de bus te gaan om naar Lapland te vertrekken. Als groepsleiders was het onze taak de heen en terug weg de mensen te tellen, vragen te beantwoorden en stops aan te kondigen. We zijn op zaterdag onderweg in Kemi gestopt bij een sneeuwkasteel. Heel bijzonder en knap wat ze allemaal kunnen maken van sneeuw en ijs, hele standbeelden, kamers etc. Daarna zijn we nog gestopt in Rovaniemi, de hoofdstad van Lapland waar de kerstman woont en de poolcirkel is. Daarnaast waren het vooral heel veel toeristenwinkeltjes met dezelfde spullen. 'S avonds kwamen we rond zeven uur aan in Saariselkä waar we naar onze huisjes konden waar de week zouden verblijven. Ik ben naar de buren gegaan om te koken en eten en daarna direct naar de berg gegaan die de gids van de reisorganisatie had aangeraden. En je gelooft het niet maar zelfs met deels bewolking hebben wij in onze eerste uren in Lapland het noorderlicht gezien!! Al twee dingen die ik dus van mijn bucketlist af kon strepen: - naar Lapland gaan en - het Noorderlicht zien.
Zondag was de vetste dag van allemaal; na iets langer te hebben geslapen zijn we naar de husky's gegaan, hier mochten we een deel op de slee zitten en daarna zelf de slee sturen/remmen en nog de honden aaien en mee op de foto! Super mooie dieren en we hadden er ook nog een zonnetje bij. Later op de middag gingen we met sneeuwschoenen wandelen, dit zijn een soort rackets die je onder je eigen schoenen bind. We gingen de hele diepe sneeuw in en zonder paden of iets de bergen op en af. Een hele uitdaging voor mij, ik ben super vaak gevallen en als je dan overeind probeert te komen verdwijnt je hele arm in de sneeuw, lastig! Maar het was ook zeker wel leuk, gelachen en mooie uitzichten. Na snel wat avond eten de volgende super activiteit: op een sneeuwscooter! We kregen een extra laag kleding over onze eigen drie lagen en gingen in tweetallen op de scooter. Ik was met Soukaina, één van de andere groepsleiders, maar aangezien zij geen rijbewijs had mocht ze officieel niet rijden. Alsnog wou ze een iets kleiner stuk rijden maar durfde na 100 meter niet meer dus had ik geluk; ik mocht drie uur lang rijden! Het was aan het begin best eng omdat je niet weet hoeveel gas je moet geven en het lijkt alsof je geen controle hebt over het stuur in de bochten door alle hobbels. Maar na een tijdje werd ik er steeds beter in en was het fantastisch. Onderweg zijn we nog twee keer gestopt en beide keren weer het noorderlicht gezien, super!! Na thuiskomst nog even na genoten en in de sauna in ons huisje geweest.
Maandag gingen we 's middags langlaufen, was weer leuk om te doen ben alleen drie keer op mijn staartbotje gevallen bij de eerste heuvel waardoor ik er nu nog steeds last van heb. Maar nu voor het eerst ook een theorie lesje langlaufen gekregen :) 'S middags ben ik met een aantal meiden naar de spa geweest, zwembad met sauna's, lekker ontspannen. En 's avonds hadden we een rendierslee op de planning; wel leuk maar het was helemaal bewolkt dus niet zo mooi, en je zag dat de rendieren vooral aan het eind echt niet meer wouden dus dat was heel sneu.
Dinsdag zijn we naar Noorwegen geweest, naar de Arctische Oceaan. Ik dacht de natuur zal vast niet zoveel verschillen een paar uur van elkaar af maar dat deed het zeker wel. Super mooie bergen, weinig bomen, fjorden en natuurlijk sneeuw. Bij de Arctische Oceaan gingen we in de sauna om daarna de oceaan in te rennen, super cool! Toen de groep ging wisselen zijn we nog een berg opgelopen voor nog veel meer mooie uitzichten, fantastisch.
Woensdag hebben we 's ochtends nog winter olympische spelen gedaan met een aantal spellen en 1,5 km van een soort piste af sleeën. Omdat er maar twee meiden van onze groep aan deze activiteit meededen hebben we dit samen gedaan met een schoolklas uit.... Raalte! Super toevallig. 'S middags was het dan weer tijd om naar Joensuu te vertrekken waar we donderdag ochtend om drie uur aankwamen. Wat heb ik een geluk gehad dat ik hier groepsleider mocht zijn!! De meeste activiteiten kosten tussen de 50-100€ en ik heb dit nu allemaal gratis mee mogen maken, fantastisch! En wat is Lapland mooi!

Na Lapland kwam er nog iets super leuks. Na een tentamen, toch altijd wat minder leuk, en een verjaardag, natuurlijk wel gezellig, kon ik vrijdag Tim op gaan halen van het station!! Zaterdag hebben we Joensuu bekeken, naar een markt geweest, in de stad geluncht en 's avonds gewoon lekker thuis gekookt en film gekeken. Zondag gingen we echt op de Finse tour. We zijn naar 'polar bear' geweest, dit stond ook nog op mijn lijstje wat ik hier wou doen en was dus leuk om samen te doen. Dit is een sauna waarna je gaat ijszwemmen in het meer waar een deel van het ijs is opgebroken zodat je kan zwemmen. Tim vond de Finnen maar malloten en is tot zijn heupen in het ijs water gegaan, ik ben er wel helemaal in gegaan; leuk om te doen. Aan het eind kregen we er zelfs nog een zonnetje bij dus was ook echt mooie omgeving. Daarna zijn we lekker iets warmer naar een zwembad naast de universiteit geweest. Verder hebben we doordeweeks allebei gewerkt, lekker samen gekookt, geknuffeld, spelletjes gedaan, film gekeken en vakanties gezocht. Dinsdag ben ik nog naar een verjaardag van een Grieks meisje hier geweest; een huisgenootje van Floor en Marjolein. En Tim en ik zijn toen het even zonnig was nog naar het eiland hier in mijn buurt geweest om een vuurtje te stoken, wat Marshmallows te roosteren en foto's te maken van het 'remote' werken van Tim; die komen op de website/blog van Moneybird. Vrijdagavond hebben we Joensuu verlaten om met de trein naar Savonlinna te gaan. Dit is een stad twee uur hier vandaan die ongeveer net zo groot is als Joensuu. Vrijdagavond hebben nog even rond gelopen op zoek naar een cafeetje maar het werd al snel duidelijk dat Savonlinna nogal uigestorven was, net als Joensuu vaak is. Toch hadden we één cafeetje gevonden die ook nog leuk was ook dus nog even wat gedronken. Zaterdag zijn we naar het museum en kasteel geweest waar we een leuke rondleiding kregen. Later zijn we nog lekker naar het zwembad en de sauna geweest in het hotel om de dag af te sluiten met uit eten gaan en vakantie plannen maken voor in september. Zondagochtend nog lekker van het ontbijt in het hotel gegeten, nog even samen in de trein om daarna afscheid te nemen :( Het was een fijne tijd samen en gelukkig zie ik Tim over iets meer dan een maand alweer!
Terug in Joensuu ben ik nog naar een brunch geweest met Tessa en twee griekse meisjes (Iliana en Anastasia). Maandag hebben we een verrassingfeestje gegeven voor Floor omdat zijn vandaag jarig is. We hadden haar om de tuin geleid door te vragen wanneer ze haar verjaardag ging vieren en was dus ook echt super verrast! We kregen nog een berichtje van iemand dat er Noorderlicht was dus nog een poging gedaan maar helaas niks gezien, vanavond misschien opnieuw proberen.
Vanmorgen ben ik met een aantal andere meisjes van ESN naar een ziekenhuis school geweest om daar een soort leuke les te geven aan kinderen met psychische klachten. Het was van te voren maar de vraag of ze mee zouden doen met de spellen die we hadden bedacht maar het ging super goed en de docenten en assistenten van de kinderen waren heel blij met ons, dus wie weet doen we dit nog eens. Dit is in het kader van SocialErasmus; waarvan ik de coördinator ben in Joensuu, waarbij je lokale mensen of dieren helpt met verschillende dingen.
Ook heb ik weer wat cijfers terug en tot nu toe alles succesvol afgerond; ik heb nu nog maar 2 vakken die ik hier moet afmaken en nog een aantal cijfers die ik terug moet krijgen.

Nou... Super lang verhaal maar hoop dat jullie het nog enigszins interessant vonden!
Liefs,

Annelot

Reacties

Reacties

Gerald

Anne, weer leuk om te lezen. Een aantal dingen hadden we natuurlijk al wel mee gekregen, maar toch leuk het zo weer even terug te lezen.
Nog veel plezier.

Ellen

Toch ook wat nieuws gehoord over Social Erasmus ; wat leuk dat jullie ook op die manier iets doen met kinderen uit Joensuu. En helemaal leuk dat het ook echt een succes was. Dus ook alvast veel plezier bij een volgende keer.
Ook succes met de laatste 2 vakken !! Xxxxx

Danielle

Super leuk alle belevenissen in Lapland. Ik krijg er al helemaal zin in om ook eens heen te gaan. Succes nog met je laatste opdrachten voor je studie.

Marinde

Enigszins interessant? Heel erg leuk!! Tot de helft kwam het mij bekend voor van al het Skypen en de rest heb ik nu lekker kunnen lezen :) Geniet nog even van je tijd daar, succes en veel plezier met al je plannen! Kusjes, je zus

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!