annelotvanrooij.reismee.nl

Helsinki, cijfers, en ijs-hockey

Hoihoi,
Ik zag dat mijn laatste verhaal 12 februari was; dus hoog tijd voor een nieuwe update. Maart is inmiddels alweer begonnen wat betekent dat ik hier al bijna 2 maanden zit maar ook nog maar 2 maanden over heb.
14 februari ben ik met een sportmiddag vanuit de universiteit naar Koli national park gegaan. Toen we aankwamen was de zon helaas al wat minder geworden maar dat mocht de pret niet drukken. De meeste vriendinnen van me gingen skiën maar aangezien ik dat nog nooit gedaan heb ging ik maar voor wandelen, dat leek me veiliger. Het was echter een beetje aan het dooien en dus super glad overal waardoor wandelen ook niet erg veilig was. Ik ben met een groepje Duitsers mee gegaan waardoor ik ook mijn Duits luisterskills wat heb kunnen oefenen. Het was super mooi in Koli, er waren maar korte wandelroutes maar je kwam direct op hele mooie uitzichtpunten uit met vergezichten van bevroren meren en bomen. 'S avonds hebben we met de meiden van Tallinn nog lekker pizza gegeten als 'valentijnsdiner'. Verder heb ik die week vooral zitten leren voor mijn criminologie tentamen die ik die vrijdag had. Dat 'vak' bestond uit drie boeken lezen (behoorlijk veel werk) en dan over elk boek 1 vraag beantwoorden. Omdat je verder helemaal geen les hebt is het nogal lastig in te schatten wat belangrijk is dus vroegen we de docent de donderdag van te voren die ons gewoon alle thema's van de vragen heeft gegeven, heel bijzonder maar ontzettend fijn! Dus 's middags konden Tessa en ik heel specifiek leren en vrijdag hebben we dan het tentamen ook prima gemaakt. Ik heb inmiddels het cijfer terug en ik heb een 4, wat voor Nederlandse begrippen ongeveer een 8,5/9 is! Vrijdag middag ben ik met de trein naar Helsinki vertrokken en daar trof ik een meneer in een knal blauwe jas en een hele blije mevrouw: papa en mama! We zijn naar het hotel gegaan, heel mooi en luxe, en 's avonds even rond gelopen om een restaurant te vinden. Later terug in het hotel zijn mama en ik nog gaan zwemmen en in de sauna geweest. Dit was op de bovenste verdieping van het hotel met een mooi uitzicht over een meer en een deel van de stad. Zaterdag begon het echte toeristen werk. We hebben de dom van binnen bekeken, een bustour gedaan, de rotskerk gezien en later nog rondgelopen en langs de markthal, de kathedraal, en het nationaal museum van Finland geweest. 'S avonds weer lekker gegeten bij Vapiano en nog een spelletje gedaan op de hotel kamer. Zondag zijn we naar het eiland van Helsinki geweest; Suomenlinna. Hier wat musea bekeken, een leuke muts gekocht (gekregen van papa en mama voor mijn propedeuse in Utrecht) en meegedaan met een rondwandeling. De gids was nogal op dreef met haar geschiedenis lessen waardoor we hierbij helaas weg moesten lopen om de boot te halen naar het vaste land om de trein naar Joensuu te nemen. Helsinki was erg mooi en we hebben genoten van de stad en het luxe hotel met uitgebreid ontbijt.
Op de weg naar Joensuu waren papa en mama nogal verbaasd, ze dachten dat ze naar het einde van de wereld gingen waar helemaal niks te doen was. Maar na een lange 4,5 uur kwamen we toch echt bij een stad; Joensuu waar ik inmiddels al een tijdje woon. Hier aangekomen hebben ze hun luchtbed in mijn kamer opgepompt en nog even een spelletje gedaan. Maandag ben ik eerst naar mijn Finse les geweest omdat ik donderdag tentamen had terwijl zij door de stad zijn gelopen. Rond 12 uur hebben we geluncht op de universiteit wat voor mij inmiddels een dagelijks gebruik is. Daarna zijn we langs de botanische tuinen gegaan, die heel duur waren waardoor we eigenlijk vooral naar binnen gingen omdat het anders zielig was voor het meisje achter de kassa, en daarna langs het meer gelopen in the middle of nowhere. Later nog even wat gedronken, gewinkeld en thuis een soepje gemaakt en boer zoekt vrouw gekeken!
Dinsdag ging ik net als een week eerder naar Koli. Dit keer om met papa en mama te langlaufen. Helaas waren er wat problemen met de auto die we hadden gehuurd waardoor we pas later konden vertrekken maar daarna alsnog in een mooi zonnetje kunnen langlaufen. Zoals al verwacht waren we niet heel snel en ook waren de bochtjes als je naar beneden ging een uitdaging waardoor papa en ik beiden met onze neus in de sneeuw belanden en onze armen en stokken verloren in de meter sneeuw. Gelukkig waren ze zo aardig om me te helpen na een foto genomen te hebben. Na het langlaufen zijn we nog even naar boven gegaan om de zelfde uitzichten te bekijken als ik die week ervoor. Het weer was toen helaas betrokken dus de uitzichten waren wat minder, maar alsnog hartstikke mooi. Ook hadden we kleine sleetjes mee waardoor we de bergen af konden glijden in plaats van lopen, super leuk :) 'S avonds zijn we nog lekker uiteten geweest bij een Mexicaan in Joensuu en later weer een spelletje gedaan. Woensdag gingen papa en mama helaas weer naar huis en moest ik weer aan het leren voor het Fins tentamen. Het waren erg leuke dagen en we hebben weer leuk bijgekletst!
Donderdag had ik dan mijn Fins tentamen wat op een paar luisteroefeningen na super makkelijk was. Ik kreeg dan gister ook een 5 hiervoor terug; een 10 dus! Verder heb ik nog gewerkt aan wat andere opdrachten voor Global Ethics, filmpjes gekeken met Tessa en vrijdag zijn we uit geweest wat nogal een flop was omdat de muziek verschrikkelijk was en het heel rustig was. Zondag hadden we met ESN een slee-evenement omdat het een nationale feestdag was waarbij mensen hier allemaal gaan sleeën. Ik zat in de organisatie, wat deze keer wat minder soepel verliep wat nogal zorgde voor irritatie maar voor de deelnemers en de sneeuwpret maakte dit niet uit. Heerlijk gesleed en gelachen, al werd ik zaterdag avond wat ziek waardoor ik me niet zo goed voelde. Er heerst hier een soort buikgriep waar ik ook wat van mee gepikt had. Zondag avond dan ook wel mee gedaan met eten met vriendinnen maar toch maar niet mee gegaan naar de stad maar met buikpijn mijn bedje ingekropen.
Gister ben ik bezig geweest met buttons bedenken die we vandaag gaan maken om met ESN te verkopen. Daarnaast heb ik een leuk skype gesprek gehad met Marinde, Jorieke en Maks tegelijkertijd terwijl ik op de uni zat. Ennn gisteravond heb ik mijn eerste ijs-hockey wedstrijd gezien! Super vet, we waren met een hele grote groep internationale studenten en er was bij de wedstrijd ook een groepje Finnen die gingen trommelen en schreeuwen, sfeer makend :) Ik realiseerde me dat ik geen flauw benul had wat de regels van het spel waren en heb vol verbazing gekeken hoe snel ze gingen, hoe ze op elkaar in beukten en elkaar duwen en stompen gaven; een agressieve sport. Helaas hebben ze verloren maar alsnog super leuk om te zien. Daarna had ik wel zin om de stad in te gaan maar de rest helaas niet dus toch maar naar huis gegaan en zelf een film gekeken.
Er zijn een aantal vakken die alweer eindigen in de komende twee weken dus daar nog eventjes druk mee en dan wordt het weer wat rustiger qua studie. Komende zondag heb ik nog een groepsleider training om volgende week vrijdagnacht naar Lapland te vertrekken als groepsleider met ESN. Ik heb ontdekt dat ik bijna alle activiteiten mee mag doen dus heb er zin in!!
Ohja, wat ik de vorige keer vergeten te vertellen was; we zijn een tijdje geleden met een aantal nog gaan 'aurora hunten'. Of ook wel; op zoek naar het noorderlicht. Helaas is het toen niet gelukt maar we hopen natuurlijk dat dat in Lapland goed komt!
Na Lapland wil ik nog een tentamen maken en dan komt Tim de volgende dag al: ook super veel zin om hem weer te zien en vooral te knuffelen <3.
Dat was het weer voor nu!
Liefs,
Annelot

Reacties

Reacties

Pim en Marinde

Hej,

Leuk verhaal :) Skypen was inderdaad gezellig!
Ik mis nog wel een paar foto's van je neus in de sneeuw bij het langlaufen :p

Heel veel plezier in Lapland!
Groetjes van Pim en Marinde

Berthil

Weer een mooi verhaal, dank je wel! Leuk dat Gerald en Ellen 'even' langskwamen, kunnen ze mooi sfeer proeven! Doe Tim de groeten van mij en veel succes nog daar! Ik blijf je volgen.

Ellen

Poeh... weer een uitgebreid verslag... Ja, we hebben echt genoten samen. En zo te lezen zit jij ook niet stil. Al is het ene super gezellig en valt het ander toch iets tegen.
Geweldige cijfers!! En steeds weer actief met organiseren.
Succes met de trainingsdag zondag. En natuurlijk alvast heel veel plezier in Lapland !!!
We zullen nog wat foto's sturen; wie weet nog voor bij deze blog....
Liefs en toy toy de komende weken.

Gerald

Anne, het is weer leuk je verhaal te lezen. Voor een deel zijn wij er zelf ook bij geweest.
Het leek inderdaad dat we naar het eind van de wereld gingen met de trein. Gelukkig was er nog wel een stad.
Veel plezier in Lapland volgende week.

Jammer dat al die idiote reacties over leningen ed. op je blog komen kun je die niet verwijderen/ blokkeren?

Oma v Rooij

Wat een mooi verslag en wat ben je erg druk het is leuk dat je het erg naar de zin hebt.
En komende week al weer bezoek wat zullen je dan genieten en zo veel als mogelijk telaten zien
Het ook fijn dat het leren ook voor spoedig gaat geniet er van.xxx v. Oma

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!