annelotvanrooij.reismee.nl

De eerste week in Joensuu

Hallo allemaal daar ben ik weer!

Een aantal van jullie hebben me al gevraagd of ik weer een blog ging bij houden dus dat leek me wel leuk om weer te doen. Inmiddels ben ik al weer bijna een week in Joensuu (geen oe klank maar jo-ensuu) in Finland.
Donderdagavond kwam ik na een tussenstop in Kopenhagen en wat vertraging aan in Helsinki waar ik op de trein moest wachten richting Joensuu. Een treinreis van 4,5 uur die door vertraging (wat lekker in het Fins werd verteld) een uur extra duurde. In Joensuu werd ik opgehaald door mijn studenten tutor (Miira) die me met de auto ophaalde en naar mijn nieuwe huisje bracht, super fijn! Toevallig kwam in het appartement ook tegelijkertijd een huisgenootje aan; Polina, een meisje uit Rusland die studeert in Tsjechië.
Op vrijdag ben ik met Polina mee gegaan naar de stad om haar studenten tutor te ontmoeten. Zij kon me laten zien waar het marktplein was waar ik had afgesproken om een dekbed+kussen over te kopen, helaas is de fiets die ik van te voren had afgesproken niet meer gelukt. Maar je kan hier toch niet echt fietsen met dit weer dus dat scheelt. Het was een leuke dag, de stad een beetje gezien en later nog gezellig gegeten met Sara (Duitse) en Polina gegeten. Het was vrijdag, jaja geen grap, -27 graden!! Dus dat betekende bevroren haren, wimpers en zelfs bevroren neushaartjes!
Zaterdag met een Nederlands meisje, Tessa, naar de stad geweest en tweedehands spulletjes gekocht, wat andere dingen uitgezocht en samen gegeten. Zondag nuttig bezig geweest door mijn paper van een Nederlands vak af te maken.
Maandag was het dan echt tijd om naar de universiteit te gaan. Daar trof Miira ons, mij, Tessa en nog vijf andere studenten, we hebben ons ingeschreven bij de universiteit, de bibliotheek en health service gezien, waarna we naar Elli, de huisvester, zijn gegaan. Ze hebben hier echt bijzondere regels, je mag namelijk niet aan het eind van je verblijf je spullen achter laten voor nieuwe studenten om te gebruiken want dan moet je zelf betalen daarvoor! (zogenaamd omdat dan de mensen van Elli het moeten opruimen ofzo). 's Middags nog een buskaart voor een maand gehaald, gegeten op de universiteit (een warme maaltijd voor €2,45!), ingeschreven voor vakken en boeken gehuurd in de bieb. Na ons bezoek aan de bieb zijn Tessa en ik nog naar een andere tweedehands winkel en grote supermarkt geweest. 's Avonds gegeten met Tessa en haar Spaanse huisgenootje Martha.
Dinsdag begon de echt introductie hier voor alle uitwisselings studenten. We hadden verschillende presentaties over het inschrijven van vakken, nodige papieren etc. Vandaag ook weer veel presentaties gezien met nog meer info over verschillende dingen maar veel was herhaling of gewoon logisch nadenken. Vanaf morgen kan je je inschrijven voor een trip naar Lapland wat me super cool leek maar vandaag zijn Tessa en ik gaan plannen om het zelf te organiseren. Daardoor is het goedkoper en kan je specifieker doen wat je zelf wil. Dus tijdens de presentaties die niet nuttig waren hebben we gezocht naar een huurauto, activiteiten en een hotel. Hoop echt dat het ons lukt een leuk viertal bij elkaar te vinden om dit samen te doen! :)
Verder vanavond na de presentaties nog naar een sportles geweest; body ballet. Was wel leuk om te doen maar enigszins saai, dus de volgende keer maar eens wat anders proberen! En net nog gezellig met Tim geskyped :)
Morgen weer een dagje vrij dus dan met het andere paper voor het Nederlandse vak bezig! Ik heb daarvoor in ieder geval al een tentamen gehaald dus dat is fijn.
Tot nu toe vallen de verschillende tussen Nederland en Finland nog best mee. Het is natuurlijk een stuk kouder en meer sneeuw, en verder zijn er gokmachines in de supermarkt wat ander is, maar de rest is vrijwel hetzelfde denk ik.
Hopelijk vonden jullie het verhaal niet al te saai!
Tot de volgende keer, liefs,
Annelot

Reacties

Reacties

Danielle

Super leuk dat je weer een blog bij houdt. Bevroren neusharen... Lijkt me wel apart om te voelen. Fijn dat er zoveel tweedehandswinkels zijn. Klinkt milieubewust.. Succes met het plannen van Lapland. Lijkt me heel mooi.

XXX danielle

Berthil

Och.. bevroren neusgaten.. als dat alles is... Leuk dat je weer met je blog bezig bent. Ik blijf je volgen! Succes!

Ellen

Ha leuk Anne, weer een uitgebreid verhaal.
En zo te lezen heb je al een heel aantal nieuwe studenten leren kennen. Ook leuk dat ze uit verschillende landen komen.
Je vindt vast nog wel een paar studenten die met jullie mee willen naar Lapland. Succes!
Ook met de vakken die je nog voor Nederland af moet maken... Xxx mama

Marinde

Hej Anne,

Leukleuk, ik ga je weer volgen :) Leuk om zo te lezen, je zorgt ervoor dat mijn herinneringen ook allemaal weer boven komen! Heb je je kamer in kunnen richten met wat tweedehands dingetjes?
Succes met het organiseren van de reis, Lapland lijkt mij fantastisch!

Heel veel liefs,
je zus

Gerald

Anne,

Leuk om weer te lezen.
Is het niet veel te ver met de auto naar lapland? En hoe zit het met de wegen?

Maartje

Super leuk om zo te lezen wat je daar doet!
Klinkt allemaal goed!
En sneeuw!????
Succes en vooral veel plezier!

Jorieke

Hoi Annie,
Super leuk dat je weer de blog gaat bijhouden. Fijn om te lezen dat je al een aantal nieuwe medestudenten hebt gevonden om (leuke) dingen mee samen te doen.
Succes met de paper en de start van de vakken daar.
Ik lees graag je nieuwe verhalen.
Xx

Marian en Sandra

Leuk om te lezen waar je nu mee bezig bent. Lekker koud zeg. Het is hier ook best wit, maar véééél minder koud. We zijn benieuwd naar de eerste foto's (woonruimte en zo). Warme groetjes.

Rudi en Jenny

Hoi,
Leuk om iets te horen uit dat verre koude land.
Zo te lezen ga jij je prima vermaken en ben je al aardig snel ingeburgerd.
????

Rudi en Jenny

Hoi,
Leuk om iets te horen uit dat verre koude land.
Zo te lezen ga jij je prima vermaken en ben je al aardig snel ingeburgerd.
????

Rudi en Jenny

Hoi,
Leuk om iets te horen uit dat verre koude land.
Zo te lezen ga jij je prima vermaken en ben je al aardig snel ingeburgerd.
????

Rudi en Jenny

Hoi,
Leuk om iets te horen uit dat verre koude land.
Zo te lezen ga jij je prima vermaken en ben je al aardig snel ingeburgerd.
????

Rudi en Jenny

Hoi,
Leuk om iets te horen uit dat verre koude land.
Zo te lezen ga jij je prima vermaken en ben je al aardig snel ingeburgerd.
????

Rudi en Jenny

Hoi,
Leuk om iets te horen uit dat verre koude land.
Zo te lezen ga jij je prima vermaken en ben je al aardig snel ingeburgerd.
????

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!