annelotvanrooij.reismee.nl

Olifant, leeuw en cheeta!

Hii,

Inmiddels alweer een halve week verder dus tijd voor een blog!

Zaterdag ging om 5:30 de wekker om naar de Mukuni big 5 te gaan. Als eerst hebben we een olifant rit gemaakt, we zaten met z'n tweeën en een guide op de olifant. Er waren in totaal 6 olifanten en we waren met z'n 10-en. Lastig om recht te blijven zitten als zo'n groot beest beweegt! Ze was blijkbaar hongerig want ze heeft echt een stuk of 4 halve bomen afgebroken met haar slurf om op te eten. Na de rit mochten we ze brokjes voeren door mond open en slurf naar beneden te zeggen!

Na de olifanten liepen we een stukje terug en gingen we naar de leeuwen. Er was een leeuw en een leeuwin we waren met acht en konden omstebeurt aaien en foto's nemen met ze. Eerst sliep de leeuw bij mij maar daarna heb ik echt de beste foto gekregen! Maar die staat op m'n camera dus komt als ik thuis ben haha

Daarna gelopen met de leeuwen, we konden de staart vast houden enzo, super leuk.

Na de leeuwen even pauze en op naar de cheeta's. Ze showden ons eerst hoe hard ze konden rennen door een speeltje rond te laten gaan aan een touw. Super snel, max 120km per uur! Na het rennen moesten ze rusten waardoor we wat uitleg kregen en ze daarna konden knuffelen en foto's nemen. Na even knuffelen begonnen ze soms te likken ook lief :). Daarna ze 'uitgelaten', ze hadden een riem om omdat ze heel hard weg konden rennen maar zij laten ons meer uit dan andersom. Als ze stilstonden kon je weer knuffelen.

Het was echt een top dag! Het was eigenlijk maar een paar uur, maar voelde veel langer en was echt een ervaring. En stuk voor stuk geweldige dieren!

'S middags en 's avonds hebben we niet zoveel gedaan, wat geslapen, gelezen, geschreven en gefacetimed met Tim!

Ook waren er twee nieuwe meisjes gekomen uit Canada, ze zijn beste vriendinnen dus veel samen en heel anders dan de rest van de mensen. Maar op zich wel leuk om meer mensen te leren kennen.

Zondag uitgeslapen, gelezen en gechillt tot de lunch. Na de lunch wouden we naar Royal Livingstone. Er kwam toen echter nog een nieuw meisje aan dus hebben we op haar gewacht om met z'n allen naar het hotel te gaan. Ze was nog een Canadees meisje, en leuker om mee te praten dus dat was leuk.

Bij de Royal Livingstone hebben we gezwommen, gezond, gekletst en naar de zonsondergang gekeken. Super mooi! We hebben daar ook avond gegeten, ze hadden alleen geen andere vega gerechten dus weer hetzelfde gehad als de vorige keer maar was lekker. En er kwamen weer zebra's bij het zwembad staan!

Maandag was het weer tijd voor school. De kinderen waren druk, de vuist helpt wel maar zodra ik nakijk denken ze dat ik doof ben voor de rest ofzo..

Dus beetje frustrerende dag qua les geven, de lerares was ook een tijdje uit de klas waardoor ik in me eentje met 50 kinderen was. 'S middags heb ik gewerkt aan het plan voor het weeshuis en wat overlegd over weekendplannen.

Dinsdag voor het eerst naar het weeshuis. Toen we daar kwamen waren ze het 14-jarige bestaan van Ebenezer (het weeshuis) aan het vieren. Ze vertelden over het ontstaan en hoe god alles heeft opgezet. Ze lazen voor uit de bijbel en begonnen daarna te bidden. Na een tijdje allemaal voor zichzelf. Met hun armen omhoog begonnen ze te schreeuwen en te huilen naar God. Tot 2x over! Allemaal iets te veel voor mijn gevoel. Maarja, dat ook weer meegemaakt.

Daarna zijn we naar de babies gegaan. Er zijn 3 kleine babies en 10 van rond de 2 jaar. Geholpen met de luiers, huilende babies en beetje gespeeld.

Na de babies waren de kleuters aan de beurt. Doordat het weeshuis zo'n duidelijk motto heeft en ze zo veel willen bereiken vertelde de 'dokter' erover alsof ze veel konden. Dus had ik een aantal scouting spellen bedacht, die uiteindelijk allemaal te lastig bleken. De kleuters zijn een zooitje ongeregeld en kunnen bijna niks. Dus dat wordt nog behoorlijk lastig!

De oudere kinderen ging iets beter, rustig voor kunnen stellen en daarna buiten gespeeld. Eerst flipperkast en voetbal, daarna wat denk spelletjes.

Het was een leuke dag maar heel anders dan gedacht dus wist niet zo goed wat ik ervan moest denken. 'S avonds boodschappen gedaan en gegeten bij de Italiaan. Thuis nog met Tim gefacetimed en 1 van z'n lieve kaartjes open gemaakt :)

Vanmorgen weer naar school. Geholpen met rekenen nakijken en extra uitleg geven en na de pauze een les gegeven over klok kijken. Wat een hel. Ze snapten er echt niks van. En kom er steeds meer achter dat een deel van de kinderen ook gewoon niks erom geeft. Ik vind het belangrijker hun iets te leren dan andersom. En met 50 kinderen kan je moeilijk echt goed dingen uitleggen en zien of ze het begrijpen.

Dus morgen weer verder met die les en hopen dat het dan iets beter gaat.

Vanmiddag een kleine safari voor zondag geboekt en beetje hetzelfde als altijd gedaan. Ik wou eerst echt heel graag weer naar quiz night gaan maar niemand was echt enthousiast dus zou het waarschijnlijk toch niet zo leuk worden als vorige keer, aangezien we nu ook met minder waren. Dus moet ik dat maar weer in Nederland doen.

Dat was het weer voor nu!

Liefs,

Annelot

Ps. Leuk om te lezen dat meer mensen m'n blog lezen dan ik denk! Leuk om reacties te krijgen, dus blijf dat vooral doen :)

marian en sandra

Wat leuk om te lezen dat je ook met olifanten leeuwen en cheeta's kunt knuffelen. Dat is nog eens wat anders dan de konijnen, cavia's en ratjes die wij hebben. Zouden "onze" kinderen super vinden, en dat was het kennelijk ook!! Geduld met de kleintjes, zij moeten nog van alles leren. Ik vind hun aanhankelijkheid altijd zo geweldig, als ze je zien zitten, gaan ze er ook helemaal voor. Wie weet maak jij dat ook nog mee. Erg leuk om te lezen wat je allemaal doet, reuze-ervaring lijkt me zo. Geniet er nog van, Groetjes Marian

opa van rooy

leuk om te lezen dat je de kinderen leerd klok kijken
ikl lees ook dat het je daar goed bevalt met vriendelijke
groeten en pas goed op je zelf opa en oma van rooy

Papa

Anne,

Weer een mooi verhaal en leuk om te lezen.
Zitten de dieren in een park waar ze door al het bezoek min of meer tam worden?
Veel plezier met de safari dit weekend.

Papa

Ellen

Zo'n uitgebreide blog geeft toch het gevoel er een beetje bij te zijn. Erg leuk.
Jammer dat het lesgeven zo lastig is. Geeft de lerares aan waarover je les moet geven? Of kun je zelf ook een onderwerp kiezen (aardrijkskunde misschien). En dan ook lastig om er goed achter te komen wat voor zo'n grote klas wel boeiend is... Succes !!
De combinatie met het weeshuis lijkt nu toch wel goed, zo te horen.
Veel plezier met de nieuwe vrijwilligers. XXX

Danielle

Hoi Annelot, prachtige belevenis die wilde, tamme dieren lijkt mij. Van Marinde had ik al wat foto's ervan gezien.
Het lesgeven vraagt wel veel van je, maar daar leer je wel veel van voor jezelf.

heel veel plezier met de safari komend weekend